C# – کلاسها و اشیاء (Classes and Objects)
کلاسها و اشیاء در C#
همانطور که در فصل قبلی آموختید، زبان C# یک زبان برنامهنویسی شیءگرا است. در این زبان، همه چیز با کلاسها و اشیاء در ارتباط است که شامل ویژگیها و متدها میشوند. برای مثال، در زندگی واقعی، یک ماشین یک شیء است. ماشین دارای ویژگیهایی مانند وزن و رنگ و متدهایی مانند رانندگی و ترمز است.
یک کلاس بهعنوان سازندهٔ اشیاء یا یک “طرح” برای ایجاد اشیاء عمل میکند.
ایجاد یک کلاس
برای ایجاد یک کلاس، از کلمه کلیدی class
استفاده کنید.
در مثال زیر، کلاسی به نام “Car” ایجاد شده که دارای یک متغیر color
است:
class Car
{
string color = "red";
}
هنگامی که یک متغیر مستقیماً در یک کلاس تعریف میشود، اغلب به آن فیلد (یا ویژگی) گفته میشود.
گرچه اجباری نیست، اما بهتر است در نامگذاری کلاسها از حرف اول بزرگ استفاده کنید. همچنین، معمولاً نام فایل C# با نام کلاس یکسان است تا کدها مرتبتر و منظمتر باشند، اما این الزام در C# وجود ندارد (برخلاف زبانهایی مانند Java).
ایجاد یک شیء
یک شیء از یک کلاس ایجاد میشود. در مثال بالا، ما کلاس “Car” را ایجاد کردهایم، و اکنون میتوانیم از آن برای ایجاد اشیاء استفاده کنیم.
برای ایجاد یک شیء از کلاس “Car”، نام کلاس را همراه با نام شیء مشخص کنید و از کلمه کلیدی new
استفاده کنید:
class Car
{
string color = "red";
static void Main(string[] args)
{
Car myObj = new Car();
Console.WriteLine(myObj.color);
}
}
در این مثال، شیئی به نام myObj
ایجاد شده است و از آن برای چاپ مقدار color
استفاده میشود.
توجه داشته باشید که از نحو نقطهای (.
) برای دسترسی به متغیرها/فیلدهای داخل یک کلاس استفاده میکنیم (مثل myObj.color
). در فصل بعدی، بیشتر درباره فیلدها و نحوه استفاده از آنها یاد خواهید گرفت.
برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. صفحه ورود و ثبت نام