جاوا اسکریپت – نگاه کلی

جاوا اسکریپت چیست ؟

جاوااسکریپت یک زبان برنامه‌نویسی کامپیوتری پویا است. این زبان سبک و بیشتر از همه به عنوان بخشی از صفحات وب استفاده می‌شود، پیاده‌سازی‌های آن امکان تعامل اسکریپت سمت کلاینت با کاربر و ایجاد صفحات پویا را فراهم می‌کنند. این یک زبان برنامه‌نویسی تفسیری با قابلیت‌های شیءگرا است.

در ابتدا، جاوااسکریپت به نام LiveScript شناخته می‌شد، اما شرکت Netscape نام آن را به JavaScript تغییر داد، احتمالاً به دلیل هیجانی که توسط جاوا ایجاد شده بود. جاوااسکریپت برای اولین بار در نسخه 2.0 شرکت Netscape در سال 1995 با نام LiveScript ظاهر شد. هسته عمومی این زبان در مرورگرهای اینترنتی مانند Netscape، Internet Explorer و مرورگرهای وب دیگر تعبیه شده است.

مشخصات ECMA-262 یک نسخه استاندارد از هسته زبان جاوااسکریپت را تعریف کرد.

  • جاوااسکریپت یک زبان برنامه‌نویسی سبک و تفسیری است.
    طراحی شده برای ایجاد برنامه‌های محور شبکه.
    مکمل و یکپارچه با جاوا است.
    مکمل و یکپارچه با HTML است.
    باز و چندپلتفرم است.

جاوااسکریپت Client-Side

جاوااسکریپت در سمت کلاینت، شکل رایج‌ترین این زبان است. اسکریپت باید در یک سند HTML قرار داده یا به آن ارجاع داده شود تا کد توسط مرورگر تفسیر شود.

این به این معناست که یک صفحه وب نیازی به بودن یک HTML استاتیک ندارد، بلکه می‌تواند شامل برنامه‌هایی باشد که با کاربر تعامل داشته، مرورگر را کنترل کرده و محتوای HTML را به صورت پویا ایجاد کنند.

مکانیسم جاوااسکریپت در سمت کلاینت، بسیاری از مزایای آن را نسبت به اسکریپت‌های سمت سرور CGI سنتی فراهم می‌کند. به عنوان مثال، ممکن است از جاوااسکریپت برای بررسی اینکه آیا کاربر یک آدرس ایمیل معتبر را در یک فیلد فرم وارد کرده است، استفاده کنید.

کد جاوااسکریپت هنگامی اجرا می‌شود که کاربر فرم را ارسال می‌کند، و فقط اگر تمام ورودی‌ها معتبر باشند، آن‌ها به سرور وب ارسال می‌شوند.

جاوااسکریپت می‌تواند برای دامنه‌های ایجاد شده توسط کاربر مانند کلیک‌های دکمه، پیمایش پیوند و دیگر عملیاتی که کاربر به صورت صریح یا ضمنی شروع می‌کند، استفاده شود.

مزایای جاوااسکریپت

مزایای استفاده از جاوااسکریپت عبارتند از:

  • کمترین تعامل با سرور – می‌توانید ورودی کاربر را قبل از ارسال صفحه به سرور اعتبارسنجی کنید. این باعث کاهش ترافیک سرور می‌شود، به این معنی که کمترین بار بر روی سرور شما می‌آید.
  • بازخورد فوری به بازدیدکنندگان – آن‌ها نیازی به انتظار برای بارگذاری مجدد صفحه برای دیدن اینکه آیا چیزی را فراموش کرده‌اند یا خیر ندارند.
  • افزایش تعامل – می‌توانید رابط‌هایی ایجاد کنید که واکنش نشان می‌دهند هنگامی که کاربر با موس روی آن‌ها حرکت می‌کند یا آن‌ها را از طریق صفحه کلید فعال می‌کند.
  • رابط‌های غنی‌تر – می‌توانید از جاوااسکریپت برای اضافه کردن مواردی مانند اجزای کشیدن و رها کردن و اسلایدرها استفاده کنید تا یک رابط غنی به بازدیدکنندگان سایت خود بدهید.

بار دیگر، جاوااسکریپت یک زبان برنامه‌نویسی سبک و تفسیری است که به شما امکان می‌دهد تا تعامل را به صفحات HTML استاتیک دیگر اضافه کنید.

ابزارهای توسعه جاوااسکریپت

یکی از قدرت‌های اصلی جاوااسکریپت این است که نیازی به ابزارهای توسعه گران‌قیمت ندارد. می‌توانید با یک ویرایشگر متنی ساده مانند نوت‌پد شروع کنید. از آنجایی که یک زبان تفسیری در داخل محیط مرورگر وب است، حتی نیازی به خرید کامپایلر ندارید.

برای تسهیل زندگی‌مان، تعدادی از تولیدکنندگان ابزارهای ویرایش جاوااسکریپت بسیار خوب آمده‌اند. برخی از آن‌ها در اینجا لیست شده‌اند:

  • Microsoft FrontPage – مایکروسافت یک ویرایشگر HTML محبوب به نام FrontPage توسعه داده است. FrontPage همچنین به توسعه‌دهندگان وب با چندین ابزار جاوااسکریپت کمک می‌کند تا در ایجاد وب‌سایت‌های تعاملی کمک کند.
  • Macromedia Dreamweaver MX – Macromedia Dreamweaver MX یک ویرایشگر HTML و جاوااسکریپت بسیار محبوب در بین جمعیت حرفه‌ای توسعه وب است. این ویرایشگر چندین اجزای جاوااسکریپت پیش‌ساخته واقعاً مفید را فراهم می‌کند، با پایگاه‌های داده هماهنگی خوبی دارد، و با استانداردهای جدید مانند XHTML و XML سازگار است.
  • Macromedia HomeSite 5 – HomeSite 5 یک ویرایشگر HTML و جاوااسکریپت محبوب از Macromedia است که می‌تواند برای مدیریت وب‌سایت‌های شخصی به طور مؤثر مورد استفاده قرار گیرد.
  • Visual Studio Code – ویژوال استودیو کد (VS Code) یک ویرایشگر متن باز و کاملاً قدرتمند است که توسط مایکروسافت توسعه داده شده است. VS Code دارای افزونه‌های جاوااسکریپت بسیاری است که به توسعه‌دهندگان وب کمک می‌کند تا به راحتی کدهای جاوااسکریپت خود را توسعه و ادیت کنند.

جاوااسکریپت امروزه کجا است؟

استاندارد نسخه 5 از ECMAScript، اولین به‌روزرسانی‌ای است که در چهار سال گذشته منتشر می‌شود. جاوااسکریپت 2.0 با استاندارد نسخه 5 از ECMAScript سازگار است و تفاوت بین این دو بسیار کم است.

مشخصات جاوااسکریپت 2.0 می‌توانید در سایت زیر پیدا کنید: http://www.ecmascript.org

امروزه، JavaScript شرکت Netscape و JScript شرکت Microsoft با استاندارد ECMAScript سازگار هستند، با این حال هر دو زبان هنوز از ویژگی‌هایی که جزء استاندارد نیستند، پشتیبانی می‌کنند.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
Python - محدود کردن داده (MongoDB Limit)

Python – محدود کردن داده (MongoDB Limit)

Python MongoDB محدود کردن نتایج برای محدود کردن نتایج در MongoDB، از متد limit() استفاده می‌کنیم. متد limit() یک...

بیشتر بخوانید
Python - بروزرسانی (MongoDB Update)

Python – بروزرسانی (MongoDB Update)

به‌روزرسانی یک رکورد برای به‌روزرسانی یک رکورد یا سند در MongoDB، از متد update_one() استفاده می‌کنیم. پارامتر اول متد...

بیشتر بخوانید
Python - حذف کالکشن (MongoDB Drop Collection)

Python – حذف کالکشن (MongoDB Drop Collection)

حذف کالکشن شما می‌توانید یک جدول یا کالکشن در MongoDB را با استفاده از متد drop() حذف کنید. مثالحذف...

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.